16 Ekim 2018 Salı

KURAN SÜNNET HİKMET İLİŞKİSİ



Hikmetin çok çeşitli ve farklı tanımları yapılmıştırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Klasik sözlüklerde hikmet kelimesinin “yargıda bulunmak” anlamındaki hukm masdarından isim olduğu belirtilir; ayrıca “engellemek, alıkoymak, gemlemek, sağlam kıllmak” manalarına gelen ihkam mastarıyla anlam ilişkisi kurulur http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifİbn Düreyd’in tesbitine göre Arapça’daki “el-kelime mine’l-hikme” deyiminde geçen hikmet kelimesinde “alıkoymak, gem vurmak, sakındırmak” anlamı daha çok belirgindirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Zira  Hikmet ile kastedilen şey, insanı iyi olana yönlendiren, çirkin ve kötü olandan alıkoyan sözdürhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Böyle ahlâki muhtevalı özlü sözlere “hikmet”in yanı sıra “hüküm” de denmektedir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

İbn Manzur, hikmetin özellikle Allah’a nisbeti halinde, “eşyayı kâmil ilmiyle bilmek” manâsına geldiğini belirtir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif İnsana nisbet edilmesi halinde ise hikmet, “dengeli olma, orta yol üzerinde bulunma, adalet niteliği taşıma” anlamlarına gelmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Nitekim eski Araplar “muhakkem” kelimesini “hikmetli, tecrübeli, olgun kimse” manâsında kullanmışlardır http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Ragıb el-İsfehani ise hikmet terimini “ilim ve akılla gerçeği bulma” şeklinde tanımlamaktadır
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hikmet Allah için kullanıldığında “eşyayı bilmek ve onu en sağlam ve kusursuz biçimde yaratmak”, insan için kullanıldığında “mevcudatı bilip hayırlar işlemek” anl----- gelmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hüküm hikmetten daha geneldirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Zira her hikmet hükümdür, fakat her hüküm hikmet değildirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hikmete “ Kur’an tefsiri, Kur’an ilmi” ve ‘nübüvvet” karşılıkları da verilmiştir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Cürcani, “hikmet, insanın gücü ölçüsünde nesnelerin mahiyet ve hakikatlerini bilmesidir”, şeklinde bir tarifte bulunur
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif O, hikmeti sözlü ve sözlü olmayan hikmet olmak üzere ikiye ayırır: Birincisi şeriat ve tarikat ilimlerini kapsarken, ikincisi Hakikat’in sırlarını ihtiva ederhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif İlimleri kitaplardan öğrenen bilginler ve halk yığınları için hikmetin bu türü zararlı olabilir; çünkü bunu kavrayamaz veya yanlış kavrarlarhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif İbn Kayyim’de de buna benzer bir taksim görüyoruzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif O da, hikmeti amelî ve ilmî olmak üzere ikiye ayırıyorhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif İlmî hikmet, eşyanın perde arkasına muttali olmak ve sebep ile netice arasındaki ilişkiyi bilmektirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Amelî hikmet ise, varlık düzeninde her şeyi yerli yerince koymak demektir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Tahânevî de hikmetin buna yakın tanımlarını zikrettikten sonra, hikmeti, “amelî hikmet, münzel (indirilmiş) hikmet, siyasi ve medeni hikmet” gibi çeşitli bölümlere ayırır
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Tahânevî, hikmetin nebevî bir kaynaktan ne’şet ettiğini ve İslâm dünyasında Meşşai ve İşraki iki kola ayrılıp yayıldığını söyler http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifO’nun, bununla yaptığı tasnif, İslâm felsefe ekollerinin tasnifi gibidirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif
Hüküm hikmetten daha geneldir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Zira her hikmet hükümdür, fakat her hüküm hikmet değildirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hikmete “ Kur’an tefsiri, Kur’an ilmi” ve ‘nübüvvet” karşılıkları da verilmiştir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Kur’an-ı Kerim’de hikmet

Kur’an-ı Kerim’de hikmet, 10 yerde kitap kelimesiyle beraber olmak üzere 20 defa geçer; ayrıca üç defa “mülk”, birer defa da “mev’ıza, hayır, âyet” kelimeleriyle birlikte kullanılmıştır; “hikmetün bâliğa” terkibi ise bizzat Kur’an’ı ifade eder
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bu kelimelerin hikmetle birlikte kullanılması hikmetin hangi anlama delalet ettiği hususunda çeşitli yorumlara yol açmıştır http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifKur’an terminolojisine dair günümüze ulaşmış en eski metinlerden biri olan Mukatil bhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Süleyman’ın (öhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif 150/767) el-Vücuh ve’n-Nezâir adlı eserinde hikmetin, öğüt, anlayış-ilim, nübüvvet, Kur’an’ı tefsir edebilme ve bizzat Kur’an’ın kendisi olmak üzere beş vechi olduğu belirtilirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Müfessirler hikmeti çeşitli anlamlarda yorumlamışlardır
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Kur’an’da hikmetin, geçtiği her âyette aynı anlama gelmediği bir gerçektirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Dolayısıyla, içinde hikmet kelimesinin yer aldığı her âyet müstakil değerlendirilmelidirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Meselâ, haha sonra temas edeceğimiz üzere, kitap ve hikmet beraber kullanılırsa, hikmet sünnet anl----- gelebilirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Kurtubî, Katade’nin bu konudaki görüşüne tefsirinde yer verirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Elmalılı, tefsirinde hikmetin 23 ayrı anlamını vermektedir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Onun açıklamaları, büyük ölçüde eski müelliflerin yaptığı hikmet tanımlarının tahlilinden ibarettirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bunların başlıcaları: sözde ve fiilde doğruyu tutturmak; hem bilgi, hem iş; ilim ve fıkıh; anlamak, bilhassa varlıkların özündeki manâları ve Allah’ın emrini anlamak; icat; varlık düzeninde her şeyi yerli yerince koymak; güzel ve doğru işlere yönelmek; bilhassa devlet idaresinde Allah’ın ahlâkıyla ahlâklanmak; Allah’ın emirlerini düşünmek ve onlara uymak; Allah’a itaat; vesvese ile gerçeği birbirinden ayıran nur; doğru ve hızlı karar verebilme; ruhların sükun ve emniyetinin son durağı; din ve dünya düzeni; ledünni ilim; ilhama devamlı mazhariyet için sırrı saklamaktırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Ve hikmet, bunların hepsidir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Hadis-i şeriflerde hikmet

Hikmet kelimesinin
hadislerde de Kur’an’daki anlamları doğrultusunda çeşitlilik arz ettiği görülmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif “Hikmet mü’minin yitiğidir, onu bulduğu yerde alır” hadisi, Müslümanların, işlerine yarayan bilgiyi ve doğru sözü kimden ve nereden geldiğine bakmaksızın alabileceklerine işaret etmiş, bu durum dış kültürlerden uygun biçimde faydalanmaya meşruiyet kazandırmıştırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif “Ben hikmet eviyim, Ali onun kapısıdır” hadisi, hikmetin ilim, nübüvvet ve sünnet kavramlarıyla bağlantısını ortaya koyarhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Efendimiz’in (shttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifahttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifshttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif) Abdullah bhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Abbas hakkındaki, “Allah’ım, ona hikmeti ve kitabın te’vilini öğret!” duasındaki hikmetten kasdın, Kur’an’la amel etmek, sünnet, sözde isabet, haşyet, üstün akıl, kendisiyle ilham ve vesvesenin ayırt edildiği nur olduğu hadis şârihlerince belirtilmiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Buhari, hikmet, nübüvvetin dışındaki görüş ve içtihadlarda isabet etmektir fikrindedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Kamil Miras ise, hadiste geçen “Kitabın te’vili”nden kastedilenin sünnet olduğunu beyan ederhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Hadislerde hikmet belli bir kişiye nisbet edildiği gibi, bir ülkeye de nisbet edilmiştir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Nitekim Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber Yemen’den gelen bir heyeti karşılarken onlara, “İman Yemenlidir, hikmet Yemenlidir” şeklinde iltifat etmiştir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Yine bir hadiste, “Hikmetin yayıldığı meclis ne güzeldir” buyurulurken, bir başka rivayette de Kur’an’ı Kerim “hikmetin nuru” olarak nitelendirilmektedir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Görüldüğü gibi, hadis-i şeriflerde de hikmet, birbirine yakın da olsa, değişik manâlarda kullanılmaktadır
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Sünnet – Hikmet İlişkisi

Buraya kadar, hikmetin değişik şekillerde kullanıldığını görmüş bulunuyoruz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Şimdi, yukarıda arzettiğimiz bilgileri de kullanarak sünnet –hikmet ilişkisini açıklamaya çalışacağızhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif


Kur’an-ı Kerim’de 10 âyette kitap ve hikmet kelimeleri birlikte kullanılmıştır
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bu âyetlerden bazıları şöyledir:

“Nitekim Biz, size aranızdan âyetlerimizi size okuyan, sizi (kötülüklerden, günahlardan, yanlış düşünce ve inançlardan) arındıran, size Kitabı ve Hikmeti öğreten ve bilmediklerinizi size öğreten bir peygamber gönderdik” (Bakara, 151)
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

“Andolsun ki Allah, aralarından âyetlerini okuyan, onları (kötülüklerden, günahlardan, yanlış düşünce ve inançlardan) arındıran, onlara Kitap ve Hikmeti öğreten bir peygamber göndermekle mü’minlere lütufta bulunmuştur” (Âl-i İmran, 164)
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

“Ümmîler arasından, onlara (Allah’ın) âyetlerini okuyan, onları (kötülüklerden, günahlardan, yanlış düşünce ve inançlardan) arındıran, onlara Kitap ve Hikmeti öğreten bir peygamber gönderen O’dur” (Cum’a, 2)
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Bu âyetleri çoğaltmak mümkündür
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Ancak bu tür âyetler muhteva açısından benzerlik arzettiğinden dolayı tamamını zikretmeye gerek görmüyoruz http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Bu ve benzer âyetlerde açıkça, Hz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’e kitabın yanında hikmetin de verildiği beyan edilmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bu hikmetin kitap olması mümkün değildirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Çünkü, eşsiz bir belâğat mu’cizesi olan Kur’an-ı Kerim’in içinde gelişigüzel kullanılmış kelimeler, maksadı bütün bütün kapalı ifadeler ve gereksiz itnab, yani gereksiz yere sözü uzatma olamayacağından , söz konusu âyet-i kerimelerde, hikmetten maksat, kitap veya kitabın bir kısmı olamaz; zira o zaman hikmet kitap üzerine atıf yapılmazdıhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Birbirine atıfla yanyana zikredilen iki şey, birbirinden farklı olmalıdır http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifHikmetin ne anlama geldiği tartışılabilir; ama şunu kesin olarak ifade ediyoruz ki, kitaptan maksat, Kur’an olduğuna göre, hikmet, Kur’an’ın dışında ve Rasûlüllah’ın misyon sahasına giren ve hemen Kur’an’dan sonra gelen bir şeydirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif
İmam Şafii, bu konudaki âyetleri sıraladıktan sonra şu sonuca varır: Allah Teâlâ, “kitap” deyince Kur’an’ı, “hikmet” ile de –görüşlerine katıldığım ehl-i Kur’an âlimlerinin dediği gibi– Rasûlüllah’ın sünnetini kasdetmiştir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bu görüş, Kur’an’ın ifadesine uymaktadırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Allah, en iyisini bilirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Çünkü Kur’an, önce kitabı, peşinden hikmeti zikretmiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Allah Teâlâ da kendilerine, kitap ve hikmeti öğretmekle kullarına yaptığı ihsanı zikretmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Buradaki hikmetin, Rasûlüllah’ın sünnetinden başka bir şey olduğunu söylemek de uygun değildirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Sebebi şudur: Allah Teâlâ, hikmeti, kitapla yanyana zikretmiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Ayrıca Peygamberi’ne itaati ve herkese onun emrine uymayı farz kılmıştırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Allah’ın kitabı ve Rasûlü’nün sünnetinden başka hiçbir söz için “farz” denilmesi caiz değildirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bunun sebebi de Allah Teâlâ’nın, Rasûlü’ne imanı, kendisine iman ile beraber zikretmesidirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

İmam Şafii, bu ifadeleriyle şunu açıklamak istiyor: Allah Teâlâ, bütün bu âyetlerde hikmeti, kitap üzerine atfederek zikretmiştir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Atıfla, yanyana zikredilen iki şey aynı olmayacağı için buradaki hikmet, sünnettirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Ayrıca burada hikmetin, sünnetin dışında başka bir şey olması da mümkün değildirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Çünkü Allah Teâlâ, bize hikmeti öğreterek ihsanda bulunduğunu bildirmiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Böyle bir ihsan, ancak doğru, gerçek ve katındaki ilmine uygun bir şeyle olabilirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Şu halde hikmet, kitap gibi uyulması gereken bir şeydirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Özellikle Allah Teâlâ’nın, hikmetle kitabı beraber zikrettiğini düşünürsek, söylediğimiz daha rahat anlaşılırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hem Allah Teâlâ bize, ancak kitabına ve Rasûlü’nün sünnetine uymamızı emretmiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Şu halde hikmetin sünnet olduğu ortaya çıkmaktadır http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Pek çok müellif tarafından da bu âyetlerdeki hikmet sünnet olarak yorumlanmıştır
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifİbn Kayyim de, müstakil olarak kullanıldığı zaman farklı anlamlara gelen hikmet kelimesinin, kitapla birlikte kullanıldığında sünnet manasına geldiği görüşündedir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Hz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’in dışındaki peygamberlere de hikmet verildiğine göre, hikmetin peygamberlik misyonuyla yakından irtibatlı olduğu söylenebilirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Taberî hikmeti açıklarken şöyle demektedir: “Hikmet, bilgisi ancak peygamberin beyanıyla idrak edilebilecek olan ilahi hükümleri bilmek, bu hükümleri ve bunların delalet ettiği diğer hükümleri kavramaktır” http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifMüfessire göre hikmet, nebevi misyonun bir yönüdürhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’in kendisine indirilen kitabı öğretme sürecinde ilahi hükümleri nasıl açıklayacağını bilmesine ve onları bildirmesine, ayrıca bu şekilde elde edilen bilgiye hikmet denirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Taberi, Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Davud’a verildiği kaydedilen (Bakara, 251) mülkün siyasi otorite, hikmetin ise nübüvvet olduğunu belirtmektedir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Kurtubi, hikmete verilen çeşitli anlamların sonuç olarak Kur’an veya sünnete delâlet ettiğini belirtir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif“Onlara kitabı ve hikmeti öğretir” (Bakara, 129) mealindeki ayetin tefsirinde hikmetin “kitabın doğru yorumu ve uygulanması” anlamıyla sünnet kavr----- yaklaştığını söyleyen Kurtubi , Bakara suresinin 231http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif ayetindeki hikmeti, “kitapta nas olarak bulunmayan şeyler hakkında Rasûlüllah’ın dilinden Allah’ın muradını açıklayan sünnet” şeklinde tefsir etmektedir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Söz konusu âyetler ve bunların tefsiriyle ilgili söylenenler, sünnetin kaynağıyla ilgili önemli ipuçları vermektedir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif İmam Şafii, meşhur eseri el-Ümm’de şunları kaydeder: “Peygamber’in farz kıldığı her şey vahiy ile olmuşturhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bir okunan vahiy (vahy-i metluv) vardır, bir de doğrudan Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’e vahyedilen ve Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’in sünnet kıldıkları vardırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif” Şafii, bu ikinci çeşit vahyin, ister bazılarının dediği gibi Cebrail tarafından Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’in (shttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifahttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifshttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif) kalbine ilka edilen bir bilgi olsun, isterse insanları doğru yola iletmesi için bizzat Allah’ın kendisine bildirdiği bir bilgi olsun, herkesi bağlayıcı olduğunu söylemektedir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Şafii, bu yaklaşımı aynı kitabın bir başka yerinde şöyle ifade eder: “Peygamber, Allah’ın emri olmadan hiçbir konuda hüküm vermemiştir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Allah’ın, Peygamberine gönderdiği emirler iki kısımdır: Biri, bizzat Allah’ın insanlara tebliğ edilmek üzere inzal ettiği vahiy; diğeri de Allah’tan “şu işi şöyle yap” diye bir mesaj gelir, o da onu yerine getirirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif” Şafii, bu yaklaşımını delillendirmek için “(Ey Peygamber hanımları) oturun da evlerinizde okunan Allah’ın âyetlerini ve hikmeti zikredinhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif” (Ahzab, 34) âyetini anarak, vahyin ikinci kısmını “hikmet”le açıklar http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifŞafii bir başka yerde de şöyle demektedir: “Bazı âlimlere göre, Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’in sünnetinin tümü onun kalbine ilka olunmuştur ve onun sünneti de hikmetin ta kendisidir” http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Konuyla ilgili İsmail L
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Çakan’ın değerlendirmesi ise şöyledir: “Kur’an-ı Kerim, hem lafzı hem de manasıyla vahiy olduğu için ona vahy-i metluv (okunan vahiy) denilmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Sünnet ise, vahyin bir çeşit meal ve mefhumu olduğundan dolaylı vahiydirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Fakat lafız olarak vahiy niteliğine sahip değildirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bu sebeple de ona vahy-i gayr-i metluv denilmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

İsmail Lütfü Çakan’a göre, Hz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber, vahiy, üstün beşerî akıl ve nebevî akıl ya da peygamberlik birikimi (meleke-i nübüvvet) denilen üçlü bir yolla ilim elde etme imkânına sahiptirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Vahiy gibi, diğer insanların ulaşması mümkün olmayan bir bilgi kaynağıyla uzun süre temasta bulunan beşerî aklın en üst seviyesine sahip bulunan Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’de, meleke-i nübüvvet denilen bir peygamberane ictihad kabiliyet ve birikiminin oluşacağı muhakkaktırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bu meleke sayesinde de Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber (shttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifahttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifshttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif), başkalarının intikal edemediği bir takım İlâhî gerçekleri kavrayıp en uygun ifade ve uygulamalarla insanlara anlatırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Sünnetin bilhassa Kur’an’ı ve Allah’ın muradını anlayıp, tefsir etmede ve uygulamada, kendisine uyulması kesin olan ve başkaları açısından ulaşılamaz boyutu, işte buradan kaynaklanmaktadırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Hz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’deki bu peygamberlik melekesine, diğer bir ifadeyle nübüvvet ilmine, Kur’an’ın işaret ettiği kelimelerden biri, belki de en önemlisi hikmettirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’in İlâhî iradenin beyanı niteliğindeki açıklamaları, İlâhî anlatım ve denetim altındaki nebevi akıldan doğmaktadır, denilebilirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Sünnetin bağlayıcılığı da işte bu İlâhî-nebevi niteliğinden ileri gelmektedir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Son olarak İbn Teymiye’nin hikmetle ilgili dikkat çekici bir yorumunu nakletmek istiyoruz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif İbn Teymiye, seleften pek çok kimse gibi, hikmetin sünnet anl----- geldiğini kabul ettiğini belirterek daha önce temas ettiğimiz farklı yorumları nakletmekte ve bunların hepsinin hak olduğunu söylemektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Çünkü bu yorumlar, emir ve yasakların bilinmesini, hak ve batılın ayırt edilmesini içermektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Ancak sünnet vasıtasıyla hak batıldan, hayır şerden ayırt edilebilir, kötü ve çirkin ameller bilinebilir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifBuna kitap ve hikmet eğitimi de denilebilirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bu, Peygamberimizin önemli görevlerinden biridirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bunun kendisine emredilmiş olması, onun sadece bir tebliğci-nakilci olmayıp, toplumda ciddi işleri yerine getirmekle yükümlü olduğunu gösterirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Çünkü eğitim-öğretimin gerçekleşebilmesi için kişilerin bilgi ve becerileri özümseyip, pratiğe dönüştürmesi gerekirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hikmet, zaten bir yönüyle amele ve tatbikata ilişkin bilgidirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Bu açıdan o, toplum ve insan hayatını düzenleyen hükümler içerirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Özelde Peygamberimiz, genelde bütün peygamberler, ümmetini/ümmetlerini hikmet eğitimine tabi tutmakla onların hayatlarını vahiy doğrultusunda sürdürmelerini sağlamış olurlarhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Ayrıca bu eğitimi gerçekleştirmekle insanlara daha önce “bilmedikleri şeyleri” öğretmiş olurlar http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Sonuç
Değişik anlamları bulunan hikmet kavramı, görüldüğü gibi Kur’an ve hadislerde de çeşitli anlamlarda kullanılmıştır
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Ancak Kur’an’da 20 defa geçen hikmet kelimesi 10 âyette kitab ile beraber kullanılmıştırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’e kitabın yanında hikmetin de verildiğini beyan eden bu âyetlerden kastedilen manâyı, sonuç olarak şöyle özetleyebiliriz:

Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’e Kur’an’ın yanında hikmet de verilmiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hikmet ise, âlimlerin belirttikleri gibi, sünnettirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Sünnet ise, Kur’an’dan sonra İslam’ın ikinci kaynağı olup, Kur’an’ı açıklamanın yanında yeni hükümler de ihtiva etmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Böylece müstakil bir teşri kaynağıdırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber, “Bana Kur’an’la beraber onun bir misli de verilmiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Dikkat edin, o, sünnettir” buyurarak bu ikili yapıya ve sünnetin konumuna işaret etmiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Hz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamberin fonksiyonu sadece Kitabın metnini insanlara ulaştırmaktan ibaret olmayıp, Kitabın yanında hikmeti veya bilmediklerini insanlara öğretmek, onları kötülüklerden, yanlış inanış ve kabullerden arındırmak da O’nun görevleri arasındadırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Yine Hz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamberin görevi sadece “nakil-tebliğ” değil, aynı zamanda tebliğ ettiğini “öğretmek”tir http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Âyetlerde açıkça, öğretmeden bahsedilmektedir
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peki öğretme nasıl olur? Sadece bildiğini nakletme öğretme olur mu? Elbette olmazhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Çünkü, öğretmenin pratiğe aktarmakla, yani uygulamayla ilgisi vardırhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Evet, Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber (shttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifahttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gifshttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif), Kur’an’ı tebliğ ettiği gibi, pratikte uygulamasını da bizzat göstermiştirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Kendisi de bu yönüyle “yaşayan Kur’an” olmuşturhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Bu âyetler, sünnetin kaynağının vahiy olduğuna veya Hz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamberin uygulamalarının vahyin denetiminde olduğuna da işaret etmektedirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Bütün âlimlerin, kitapla beraber zikredilen hikmet hakkındaki yorumları sonuçta sünnete çıkmaktadır
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Çünkü, Kur’an’ın doğru anlaşılması, dinde fıkhetme, sözde ve davranışta doğru ve tam isabet, ilim, İlâhî ahlâkla ahlâklanma bilgisi ve pratiği gibi tariflerde yer alan hususlar kâmil manâda ancak sünnet vasıtasıyla gerçekleştirilebilirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Yine Hzhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’in nübüvvetinin kâmil manâda tezahürü sünnetle olmuşturhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Şu halde söz konusu âyetlerde geçen “hikmet”, kitabın (Kur’an’ın) mücmelini tafsil, mübhemini tefsir, umumunu tahsis, mutlakını takyid ve yeni hükümler getirme çerçevesinde Hz
http://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif Peygamber’in sünnetidirhttp://www.mumsema.com/images/smilies/nokta.gif

Hasan YENİBAŞ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder